HRISTOS S-A INALTAT!
Inaltarea   Domnului este praznuita la 40 de zile dupa Inviere, in Joia din saptamana a VI-a, dupa Pasti. Este cunoscuta in popor si sub denumirea de Ispas. In aceasta zi crestinii se saluta cu "Hristos S-a inaltat!” si "Adevarat S-a inaltat!”.
Hristos S-a inaltat  la cer de pe Muntele  Maslinilor, in vazul Apostolilor si a doi ingeri. Ingerii le-au vorbit ucenicilor despre a doua venire a lui Hristos, ca acestia sa nu se lase coplesiti de durerea despartirii. Din Sfanta  Scriptura aflam ca Mantuitorul Si-a ridicat mainile, binecuvantandu-i pe ucenici, iar pe cand ii binecuvanta S-a inaltat la cer (Luca 24, 51), in timp ce un nor L-a facut nevazut pentru ochii lor (F.A. 1,9). Adeseori Dumnezeu le-a vorbit oamenilor din nor, fenomen prin care se manifesta energiile divine, menite sa reveleze prezenta Divinitatii, dar sa o si ascunda.
Cea mai veche mentiune despre  sarbatoarea Inaltarii Domnului o gasim la Eusebiu din Cezareea, in lucrarea "Despre sarbatoarea Pastilor", compusa  in anul 332. Din aceasta lucrare reiese ca Inaltarea Domnului era sarbatorita in acea vreme odata cu Rusaliile, la  50 de zile de la Invierea lui Hristos. Spre sfarsitul secolului al IV lea, inceputul secolului V, sarbatoarea Inaltarii s-a despartit de cea a Pogorarii Sfantului Duh (Rusaliile), fiind praznuita in a 40-a zi dupa Inviere, data care va ramane stabilita pentru totdeauna in calendarul bisericesc. In sec. IV, Sf. Ioan Gura de Aur ne-a lasat o  frumoasa predica la aceasta sarbatoare, pe care el o numeste "cinstita  si mare". 
Asemenea cuvantari (autentice) ne-au mai ramas, din aceeasi vreme, de la  sfintii Atanasie al Alexandriei si Grigore de Nissa. Pe la 380-385,  pelerina apuseana Egeria aminteste de festivitatile din ziua a  patruzecea dupa Pasti; la Ierusalim insa acestea aveau loc in biserica  Nasterii din Betleem, iar sarbatoarea inaltarii era praznuita la  Cincizecime, adica in aceeasi zi cu Pogorarea Sfantului Duh. Spre  sfarsitul secolului IV sau inceputul secolului V, sarbatoarea inaltarii  s-a despartit de cea a Pogorarii Sfantului Duh, caci pe vremea  Fericitului Augustin (+ 430), serbarea ei in ziua a 40-a dupa Pasti era  generalizata peste tot in lumea crestina, alaturi de sarbatoarea  Invierii si cea a Pogorarii Sfantului Duh, fiind totodata considerata de  origine apostolica. In  sec. VI, Sf. Roman Melodul compune Condacul si Icosul sarbatorii, iar  imnografii din secolele urmatoare (Sf. Ioan Damaschinul si Sf. Iosif  Imnograful) compun canoanele din slujba inaltarii.
O deosebita solemnitate a capatat aceasta sarbatoare mai ales de cand  Sfanta imparateasa Elena, mama imparatului Constantin cel Mare a ridicat  pe muntele Eleonului sau al  Maslinilor (de unde Mantuitorul S-a inaltat la cer), o vestita biserica  (Eleona), in care inaltarea se praznuia cu mare fast si pompa, incepand  de la miezul noptii, mai ales prin multimea luminilor aprinse; azi  biserica e in ruina, dar in ziua inaltarii se aduna inca acolo o multime  de crestini, iar clerul diferitelor confesiuni savarseste Sfanta  Liturghie pe altare portative. In unele parti, in aceeasi zi,  crestinii se saluta cu formula "Hristos S-a inaltat". Slujba zilei se  caracterizeaza prin aceea ca are legatura si cu invierea si cu Pogorarea  Sfantului Duh. Astfel, dupa Evanghelia de la Utrenie se canta Invierea  lui Hristos vazand, iar Catavasiile sunt irmoasele Canonului de  la Pogorarea Sfantului Duh, deoarece sarbatoarea Inaltarii nu are  Catavasii proprii.
Inaltarea lui Hristos intru slava si  sederea Sa de-a dreapta Tatalui este chipul deplinei indumnezeiri a umanitatii Lui. Prin toate actele Sale, intrupare, moarte, inviere El a indumnezeit treptat firea omeneasca pe care a asumat-o, dar prin Inaltare a transfigurat-o pe deplin. Datorita transfigurarii supreme a trupului Sau, Hristos poate deveni interior celor care cred in El. Inaltarea Domnului nu inseamna retragerea Sa din creatie, pentru ca El continua sa fie prezent si lucrator prin Sfantul Duh.
Luca 24, 36-53
Şi pe când vorbeau ei acestea, El a stat în mijlocul lor şi le-a zis:  Pace vouă. Iar ei, înspăimântându-se şi înfricoşându-se, credeau că văd  duh.  Şi Iisus le-a zis: De ce sunteţi tulburaţi şi pentru ce se ridică  astfel de gânduri în inima voastră?  Vedeţi mâinile Mele şi picioarele  Mele, că Eu Însumi sunt; pipăiţi-Mă şi vedeţi, că duhul nu are carne şi  oase, precum Mă vedeţi pe Mine că am.  Şi zicând acestea, le-a arătat  mâinile şi picioarele Sale. Iar ei încă necrezând de bucurie şi  minunându-se, El le-a zis: Aveţi aici ceva de mâncare?  Iar ei i-au dat o  bucată de peşte fript şi dintr-un fagure de miere.  Şi luând, a mâncat  înaintea lor.  Şi le-a zis: Acestea sunt cuvintele pe care le-am grăit  către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se împlinească toate  cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în prooroci şi în psalmi.   Atunci le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile.  Şi le-a spus că  aşa este scris şi aşa trebuie să pătimească Hristos şi aşa să învieze  din morţi a treia zi.  Şi să se propovăduiască în numele Său pocăinţa  spre iertarea păcatelor la toate neamurile, începând de la Ierusalim.  Voi sunteţi martorii acestora.  Şi iată, Eu trimit peste voi făgăduinţa  Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu  putere de sus.  Şi i-a dus afară până spre Betania şi, ridicându-Şi  mâinile, i-a binecuvântat.  Şi pe când îi binecuvânta, S-a despărţit de  ei şi S-a înălţat la cer.  Iar ei, închinându-se Lui, s-au întors în  Ierusalim cu bucurie mare.  Şi erau în toată vremea în templu, lăudând  şi binecuvântând pe Dumnezeu. Amin.
Traditii si obiceiuri la Inaltarea Domnului - Ispas
- se poarta foi de nuc la brau, pentru ca si Hristos si-a pus cand  s-a inaltat;
- se crede ca cine moare de Ispas ajunge in cer;
- la Ispas se bat cu leustean vitele, ca sa se ingrase;
- se taie par din varful cozilor de la vite si se ingroapa intr-un furnicar "Sa dea Dumnezeu sa fie atatia miei si vitei cate furnici sunt in acest furnicar! "
- in ziua de Ispas sa nu se dea foc si sare din casa; foc, pentru ca tot anul vei avea huit, vor avea oamenii inima rea in casa ca focul; si sare nu se da, pentru ca vacile nu vor avea smantana;
- ce se seamana dupa Ispas nu rodeste;
- in ziua de Inaltarea Domnului, femeile care au in familie morti impart azime calde, ceapa verde si rachiu pentru sufletele mortilor, crezandu-se ca in acea zi se inalta sufletele lor la cer si sa aiba merinde de drum;
- femeile impart laptele dulce fiert cu pasat si la cine dau trebuie sa dea si un buchet de maturi de pe camp;
- se crede ca cine moare de Ispas ajunge in cer;
- la Ispas se bat cu leustean vitele, ca sa se ingrase;
- se taie par din varful cozilor de la vite si se ingroapa intr-un furnicar "Sa dea Dumnezeu sa fie atatia miei si vitei cate furnici sunt in acest furnicar! "
- in ziua de Ispas sa nu se dea foc si sare din casa; foc, pentru ca tot anul vei avea huit, vor avea oamenii inima rea in casa ca focul; si sare nu se da, pentru ca vacile nu vor avea smantana;
- ce se seamana dupa Ispas nu rodeste;
- in ziua de Inaltarea Domnului, femeile care au in familie morti impart azime calde, ceapa verde si rachiu pentru sufletele mortilor, crezandu-se ca in acea zi se inalta sufletele lor la cer si sa aiba merinde de drum;
- femeile impart laptele dulce fiert cu pasat si la cine dau trebuie sa dea si un buchet de maturi de pe camp;
- in aceasta zi este si Pastele Cailor:  numai in aceasta zi se satura si caii o data pe an, si doar un ceas  pentru ca asa au fost blestemati de catre Maica Domnului.

 
3 comentarii:
CRISTOS S-A INALTAT!
O zi binecuvantata iti doreste din toata inima prietena ta de suflet.
Adevarat S-a inaltat!
Hristos s a inaltat!
Multumiri ca existati!Departe de tara fiind si intr o tara musulmana,am reusit sa acult rugaciunile din ziua aceasta sfanta intrand pe site vostru!
Trimiteți un comentariu